Beter Sturen

Tegensturen, degenen die het beheersen kunnen niet meer zonder. Het is zonder meer de fijnste en veiligste manier om ontspannen een bocht te nemen. Echter voor degenen die deze techniek nog niet beheersen is het een duister gebied.

Het klinkt ook sowieso vreemd: Tegensturen, oftewel naar links sturen in een bocht naar rechts of naar rechts sturen in een bocht naar links. Maar wat we feitelijk doen is gebruik maken van krachten die van nature ontstaan bij het nemen van bochten.

Dat een motor naar links moet overhellen in een linkerbocht en naar rechts in een rechterbocht, dat is voor de meeste motorrijders wel duidelijk.
Maar hoe ze dat makkelijk voor elkaar kunnen krijgen, dat is voor velen niet zo duidelijk.

Een eenvoudig voorbeeld van hoe contrasturen u kan helpen bij het inkanten van uw motor.

Als u, zittende in uw auto een bocht naar links maakt, en u zou uw spieren ontspannen, dan hangt uw lichaam in de linkerbocht......juist NAAR RECHTS. En als u een bocht maakt naar rechts, hangt uw lichaam........ NAAR LINKS.

Dit is een voorbeeld van de krachten die vanzelf optreden. Actie = reactie.

Zetten we dit voorbeeld over op de motor. U komt bij een mooie doorlopende bocht naar links. Bij het begin van de bocht stuurt u NAAR RECHTS, door lichtjes op de binnenste stuurhelft te duwen. Doordat u dit doet, komt uw voorwiel HEEL LICHT naar rechts te staan. Net als in de auto zorgt de reactie dat uw motorfiets NAAR LINKS gaat overhellen.

EN DAT IS PRECIES WAT WE WILLEN !!!

Zolang als de bocht duurt blijft u lichtjes op de binnenste stuurhelft duwen. En u zult merken dat u nog nooit zo soepel en makkelijk een bocht heeft genomen.

U kunt dit een keer uittesten. U oefent dit op een stille, liefst wat bredere weg (rustige autowegen zijn uitermate geschikt).

En u doet de oefening als volgt. U blijft rechtop op de motor zitten en vervolgens duwt u heel licht beurtelings op de linker en op de rechter stuurhelft. En dan voelt u vanzelf het meest onlogische dat u ooit heeft kunnen bedenken: Namelijk dat tegensturen echt werkt.
Als u dat gevoel heeft, kunt u eens iets harder drukken.

LET OP: Hoe harder u drukt (tegenstuurt) hoe harder de motor de andere kant opgaat. Bouw het dus rustig op.

Voor de sportmannen: Als je relatief echt hard op je stuurhelft drukt, zul je merken dat je motor opeens wel erg sterk de bocht in wil. Je kunt dan 2 dingen doen. De eerste is simpel, minder hard duwen, de tweede is iets leuker, namelijk gas erbij geven. De reactie van gas geven is namelijk dat de motor zich wil oprichten.

Uiteindelijk neem je dan de bocht met een hogere snelheid.

En waar gebruikt u nu eigenlijk het tegensturen?

Nu, om eens een paar voorbeelden te geven:

  • Op mooie slingerde (dijk)weggetjes
  • In lange doorlopende bochten
  • In korte bochten
  • Bij het rijden in de bergen

Wacht, nu ik er over nadenk: JE GEBRUIKT HET ALTIJD IN ALLE BOCHTEN.

Degenen, die deze techniek ook bij relatief hogere snelheden willen gebruiken, dienen zich te realiseren, dat naast tegensturen ook technieken zoals gewichtsverplaatsing en belasten van het buitenstepje (en niet het binnenstepje, zoals velen doen) NOODZAKELIJK zijn om een bocht echt perfect te nemen.

Wie is online

We hebben 4 gasten en geen leden online

Fanbox